NUR FATEHA BINTI SANUSI
LECTURER
Sarjana Kewangan dan Perbankan Islam
Sarjana Kewangan dan Perbankan Islam
Nur Fateha binti Sanusi adalah seorang pensyarah yang berdedikasi dalam program Pengajian Perniagaan, dengan kepakaran dalam bidang kewangan, perbankan, dan insurans. Dengan latar belakang pendidikan yang kukuh dan pengalaman profesional yang signifikan dalam pelbagai industri, beliau telah membangunkan pemahaman yang menyeluruh dan mendalam tentang bidangnya. Falsafah pengajarannya berakar pada kepercayaan bahawa pendidikan mempunyai kuasa untuk memberi impak yang besar terhadap pelajar dan institusi tempat mereka berada. Dengan kerjaya yang merangkumi kedua-dua peranan pensyarah sepenuh masa dan separuh masa, Fateha telah membentuk mindset yang kukuh sebagai seorang pendidik, sentiasa berusaha untuk memberi inspirasi dan melengkapi pelajarnya dengan pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk berjaya dalam kerjaya mereka dan di luar itu. Kelayakan akademik dan kepakaran profesional beliau digabungkan untuk memberikan pelajar pengalaman pembelajaran yang unik. Sebagai seorang pendidik yang sepenuhnya layak dan berlesen, Fateha bukan sahaja menguasai teori-teori di sebalik kewangan, perbankan, dan insurans, tetapi juga membawa bersama beliau wawasan praktikal yang menghubungkan jurang antara pengetahuan teori dan aplikasi dunia sebenar. Beliau memahami kompleksiti industri dan menggunakan latar belakangnya untuk memastikan pelajar memahami bagaimana teori diterapkan dalam konteks perniagaan sebenar. Pendekatan ini membantu pelajar memahami bahan yang dipelajari dengan lebih berkesan, kerana mereka dapat mengaitkan apa yang mereka pelajari di dalam kelas dengan senario sebenar dalam dunia profesional.
Perjalanan profesional Fateha termasuk bekerja dalam sektor kewangan dan perbankan, di mana beliau memperoleh pengalaman langsung yang memperkayakan pengajarannya. Pengalaman kerja beliau telah membolehkannya menyaksikan cara operasi institusi kewangan, memahami persekitaran perundangan, dan memerhatikan strategi yang digunakan oleh perniagaan untuk berkembang dalam pasaran yang sentiasa berubah. Pengalaman dunia sebenar ini memberi beliau perspektif unik yang beliau bawa ke dalam kuliah, memastikan pelajarnya bukan sahaja belajar daripada buku teks tetapi juga terdedah kepada tren dan amalan industri. Pengalaman Fateha dalam industri telah memberikannya wawasan yang berharga tentang aspek praktikal kewangan, perbankan, dan insurans, membantu beliau memberikan contoh yang lebih relevan dan terkini kepada pelajarnya. Salah satu elemen utama yang mentakrifkan pendekatan Fateha terhadap pengajaran adalah komitmennya untuk mewujudkan persekitaran kelas yang positif dan inklusif. Beliau dengan tegas mempercayai bahawa suasana inklusif, di mana pelajar merasa dihargai dan disokong, adalah penting untuk kejayaan mereka. Fateha berusaha untuk memastikan semua pelajar, tanpa mengira latar belakang atau kebolehan akademik mereka, mendapat peluang yang sama untuk berjaya. Beliau melihat kepelbagaian di dalam kelas sebagai kekuatan dan secara aktif berusaha untuk mewujudkan ruang di mana setiap pelajar boleh menyatakan pendapat mereka dan belajar antara satu sama lain. Dengan memupuk rasa keterlibatan ini, Fateha membantu pelajarnya membina keyakinan, yang seterusnya membolehkan mereka terlibat dengan lebih aktif dalam proses pembelajaran mereka.
Dalam pengajarannya, Fateha sentiasa mengaplikasikan falsafah bahawa setiap pelajar mempunyai potensi untuk berjaya. Beliau memahami bahawa setiap pelajar datang dengan set kekuatan dan cabaran yang berbeza, dan oleh itu, beliau menyesuaikan kaedah pengajarannya untuk memenuhi keperluan pelajar yang pelbagai. Sama ada mereka adalah pelajar visual, auditori, atau kinestetik, Fateha memastikan bahawa pelajarannya direka untuk menampung pelbagai gaya pembelajaran. Beliau menggunakan pelbagai teknik pengajaran, seperti perbincangan interaktif, kajian kes, dan contoh dunia sebenar, untuk memastikan pelajarnya terlibat dan membuat konsep yang kompleks lebih mudah difahami. Kemampuan beliau untuk membezakan pengajaran adalah salah satu kekuatan terbesar beliau sebagai seorang pendidik. Fateha menyedari bahawa tidak semua pelajar belajar dengan cara yang sama atau pada kadar yang sama, dan beliau mengambil langkah untuk memberikan perhatian peribadi kepada setiap individu. Sama ada melalui perbincangan satu lawan satu, aktiviti kumpulan, atau sumber tambahan, beliau memastikan bahawa setiap pelajar menerima sokongan yang mereka perlukan untuk memahami bahan pembelajaran dengan sepenuhnya. Pendekatan peribadi terhadap pengajaran ini membolehkan beliau memenuhi keperluan pelajar yang mungkin memerlukan lebih banyak masa atau bantuan untuk memahami konsep tertentu, sambil juga mencabar pelajar yang lebih maju untuk melangkaui batasan mereka dan memperluas pengetahuan mereka.
Selain daripada kemampuannya untuk menyesuaikan pengajaran kepada keperluan pelajar individu, Fateha juga memahami kepentingan memupuk pemikiran berkembang dalam kelasnya. Beliau menggalakkan pelajarnya untuk menerima cabaran dan melihat kegagalan sebagai peluang untuk berkembang, bukannya sebagai halangan. Beliau membantu pelajar memahami bahawa kejayaan bukan hanya ditakrifkan oleh gred, tetapi oleh kemajuan yang mereka buat dalam menguasai kemahiran baru, mengatasi cabaran, dan mengembangkan kemampuan berfikir kritis yang diperlukan untuk berjaya dalam dunia profesional. Selain daripada komitmennya terhadap kecemerlangan akademik, Fateha memberi penekanan yang kuat terhadap pembangunan kemahiran insaniah pelajarnya, yang juga sangat penting dalam pasaran kerja yang kompetitif pada masa kini. Beliau memahami bahawa kemahiran seperti komunikasi, kerja berpasukan, penyelesaian masalah, dan kebolehsuaian sangat dihargai oleh majikan. Fateha memasukkan aktiviti dalam pengajarannya yang membolehkan pelajar membangunkan kemahiran ini bersama dengan pengetahuan akademik mereka. Melalui projek kumpulan, pembentangan, dan perbincangan kajian kes, pelajar belajar untuk bekerjasama dengan berkesan, menyampaikan idea mereka dengan jelas, dan mendekati masalah dengan cara yang kreatif.
Falsafah pendidikan Fateha berakar pada kepercayaannya bahawa pengajaran bukan sahaja tentang menyampaikan pengetahuan; ia adalah tentang memberi inspirasi dan memberdayakan pelajar untuk menjadi pembelajar sepanjang hayat. Beliau menekankan kepentingan berfikir kritis dan menggalakkan pelajarnya untuk mempertanyakan andaian, mencabar kebijaksanaan konvensional, dan berfikir secara bebas. Beliau melihat pendidikan sebagai alat yang tidak hanya mempersiapkan pelajar untuk kerjaya mereka, tetapi juga untuk peranan mereka sebagai anggota aktif dan terlibat dalam masyarakat. Di samping itu, Fateha amat komited terhadap pembangunan profesionalnya sendiri sebagai seorang pendidik. Beliau menyedari bahawa pendidikan adalah bidang yang sentiasa berkembang, dan beliau sentiasa mencari peluang untuk meningkatkan amalan pengajarannya. Sama ada melalui menghadiri persidangan, mendapatkan sijil tambahan, atau berinteraksi dengan pendidik lain, Fateha sentiasa mencari cara untuk memperbaiki kaedah pengajarannya dan kekal relevan dengan perkembangan dalam bidang kewangan, perbankan, dan insurans. Komitmen beliau terhadap pembelajaran sepanjang hayat memastikan bahawa beliau kekal sebagai seorang pengajar yang berkesan dan relevan yang boleh menyediakan pelajar dengan pengetahuan dan kemahiran terkini.
Sebagai seorang pensyarah, Fateha amat dihormati oleh pelajarnya kerana dedikasi, profesionalisme, dan kebolehcapaiannya. Beliau mengekalkan saluran komunikasi terbuka dengan pelajarnya, menawarkan bimbingan dan sokongan apabila diperlukan. Pelajarnya sering memuji beliau kerana kebolehannya untuk menjelaskan konsep yang kompleks dengan cara yang jelas dan mudah difahami, serta perhatian tulus yang diberikan kepada setiap individu. Fateha berbangga melihat kejayaan pelajarnya dan tetap komited untuk membantu mereka mencapai matlamat akademik dan profesional mereka. Secara kesimpulannya, Nur Fateha binti Sanusi adalah seorang pensyarah yang cemerlang yang membawa kekayaan pengetahuan, pengalaman, dan semangat dalam pengajarannya. Latar belakang akademik yang kukuh, pengalaman profesional, dan komitmennya untuk mewujudkan persekitaran pembelajaran yang inklusif dan menyokong menjadikannya seorang pendidik yang sangat berkesan. Beliau memahami keperluan pelajar yang pelbagai dan berusaha keras untuk memastikan mereka menerima perhatian peribadi yang sewajarnya. Melalui kaedah pengajaran yang inovatif, dedikasi terhadap kejayaan pelajarnya, dan komitmen terhadap pembelajaran sepanjang hayat, Fateha memberikan impak yang berkekalan terhadap kehidupan pelajarnya dan menyumbang kepada kejayaan masa depan kolej.
Level 3, Bangunan Cahaya Suria, Kuala Lumpur City Centre, 50050 Kuala Lumpur, Federal Territory of Kuala Lumpur
03-2303 1981
N/A
https://www.goon.edu.my/