MUHAMAD REDZAN BIN ZAINI
LECTURER
Sarjana Muda Pendidikan Awal Kanak-Kanak
Sarjana Muda Pendidikan Awal Kanak-Kanak
Muhamad Redzan adalah seorang pensyarah berpengalaman yang kini mengajar di Goon International College, di mana beliau mengkhususkan diri dalam Pendidikan Kanak-Kanak Awal (ECE). Dengan latar belakang akademik yang kukuh, beliau memegang Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Kanak-Kanak Awal dari University Poly-Tech Malaysia (UPTM). Kerjaya Redzan dalam bidang pendidikan dibina atas gabungan pengetahuan teori yang mantap dan pengalaman praktikal dalam pelbagai peranan pengajaran, dengan fokus khusus pada perkembangan kanak-kanak yang memerlukan sokongan khas.
Perjalanan Muhamad Redzan dalam bidang pendidikan bermula di UPTM, di mana beliau mengikuti Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Kanak-Kanak Awal. Latihan akademik beliau memberikan pemahaman yang mendalam tentang teori perkembangan kanak-kanak, metodologi pendidikan, dan pelbagai strategi pengajaran yang terbaik untuk menyokong pembelajaran kanak-kanak. Semasa pengajian, Redzan semakin berminat dalam pendidikan inklusif dan pendidikan kanak-kanak dengan keperluan khas, yang mendorong beliau untuk mencari peluang praktikal bagi menerapkan apa yang telah dipelajari dalam suasana dunia sebenar. Dedikasinya dalam bidang ini telah membantu beliau menjadi seorang pensyarah yang berkaliber dalam pendidikan kanak-kanak awal dan seorang pendukung utama bagi kanak-kanak yang memerlukan sokongan khas.
Semasa pengajian di universiti, Redzan melengkapkan latihan industri di Al-Kauthar Eduqids di Wangsa Maju, Kuala Lumpur. Latihan ini merupakan satu bahagian penting dalam perkembangan beliau sebagai pendidik dan memberi peluang untuk beliau mendapatkan pengalaman dunia sebenar. Di Al-Kauthar Eduqids, Redzan terlibat dalam rutin harian pusat pendidikan kanak-kanak awal, bekerja rapat dengan kanak-kanak dan membantu dalam pelaksanaan aktiviti pendidikan.
Selain mengajar, Redzan juga aktif dalam aktiviti kokurikulum seperti Hari Sukan tahunan. Aktiviti-aktiviti ini memberi beliau peluang untuk menyokong kanak-kanak dalam suasana yang lebih santai, menggalakkan aktiviti fizikal, interaksi sosial, dan persaingan yang sihat. Penglibatannya dalam aktiviti-aktiviti ini mencerminkan keyakinannya terhadap perkembangan holistik kanak-kanak yang menekankan bukan sahaja pembelajaran akademik, tetapi juga perkembangan fizikal, emosi, dan sosial. Selain itu, minat Redzan dalam pendidikan keperluan khas semakin berkembang semasa beliau di pusat tersebut, di mana beliau menghadiri pelbagai seminar dan bengkel yang fokus kepada kanak-kanak dengan keperluan khas. Seminar-seminar ini merangkumi pelbagai isu berkaitan dengan kecacatan dan memberikan Redzan pemahaman yang lebih mendalam tentang cabaran yang dihadapi oleh kanak-kanak dengan keperluan khas di dalam bilik darjah. Penglibatannya dalam acara-acara ini semakin memupuk hasratnya untuk memberi sokongan kepada kanak-kanak yang menghadapi kelewatan perkembangan dan kecacatan pembelajaran.
Sebelum menjadi pensyarah, Redzan mempunyai pengalaman praktikal yang signifikan sebagai Guru Intervensi di Excel Qhalif, Wangsa Maju. Peranan ini memberi beliau pengalaman khusus dalam bekerja dengan kanak-kanak dengan keperluan khas, sebuah bidang yang kemudiannya beliau kembangkan sebagai seorang pendidik.
Sebagai guru intervensi, antara tanggungjawab utama Redzan adalah menyediakan laporan bulanan tentang kemajuan kanak-kanak yang dijaga. Laporan-laporan ini mengesan perkembangan kanak-kanak, mengenal pasti kawasan yang memerlukan perhatian, dan mencadangkan strategi untuk menyokong pertumbuhan mereka. Redzan memahami kepentingan memantau kemajuan dan menilai keberkesanan intervensi yang dijalankan. Ketelitian beliau dalam menyusun laporan dan komitmennya untuk memperbaiki kualiti penjagaan kepada kanak-kanak dengan keperluan khas adalah aspek penting dalam peranannya.
Kerja ini memerlukan pelbagai kemahiran, termasuk kemampuan untuk merancang pelajaran yang disesuaikan, bekerja satu-satu dengan kanak-kanak, dan berkerjasama dengan pendidik dan ahli terapi lain. Redzan bekerja rapat dengan kanak-kanak yang menghadapi masalah pembelajaran, kelewatan kognitif, dan cabaran tingkah laku, memberikan sokongan individu yang diperlukan bagi membantu mereka berkembang dalam pendidikan dan perkembangan peribadi mereka. Selain daripada tanggungjawab pengajaran, Redzan turut berkomunikasi dengan ibu bapa dan penjaga bagi memberikan kemas kini tentang kemajuan anak-anak mereka dan membincangkan strategi untuk mempertingkatkan perkembangan kanak-kanak baik di sekolah mahupun di rumah.
Dengan pengalaman yang luas dalam pendidikan kanak-kanak awal dan pendidikan keperluan khas, Redzan beralih kepada peranan sebagai pensyarah di Goon International College, di mana beliau kini mengajar bakal pendidik tentang prinsip asas Pendidikan Kanak-Kanak Awal. Peranannya sebagai pensyarah adalah pelbagai—beliau tidak hanya menyampaikan pengetahuan akademik, tetapi juga berkongsi pengalaman praktikal, serta membina rasa tanggungjawab yang mendalam dalam kalangan pelajarnya. Di dalam bilik darjah, Redzan memberi tumpuan kepada penglibatan pelajar dengan contoh-contoh dunia sebenar yang diambil daripada pengalaman beliau sendiri dalam bidang ini. Metodologi pengajaran beliau menggabungkan pembelajaran teori dengan aplikasi praktikal, menggalakkan pelajar untuk berfikir secara kritikal dan kreatif tentang cara terbaik untuk menyokong perkembangan kanak-kanak. Pendekatan Redzan berpusatkan penglibatan pelajar, dan beliau berusaha untuk mewujudkan persekitaran di mana pelajar merasa digalakkan untuk mengemukakan soalan, bekerjasama dengan rakan sebaya, dan belajar melalui aktiviti yang hands-on.
Salah satu minat utama Redzan dalam pengajaran adalah pendidikan inklusif. Berdasarkan pengalamannya sebelum ini dalam bekerja dengan kanak-kanak dengan keperluan khas, beliau memastikan bahawa pelajarnya memahami kepentingan mengenal pasti dan memenuhi keperluan semua kanak-kanak, tanpa mengira latar belakang atau kemampuan mereka. Kuliah-kuliahnya sering membincangkan topik-topik seperti pengajaran yang dibezakan, teknik pendidikan khas, dan strategi intervensi awal, untuk membantu bakal pendidik membangunkan alat yang mereka perlukan bagi mewujudkan persekitaran pembelajaran yang inklusif dan menyokong.
Selain daripada peranannya sebagai pensyarah, Redzan juga seorang pendukung kuat pembangunan profesional berterusan. Beliau kerap menghadiri seminar, bengkel, dan konferens yang fokus kepada trend terbaru dan amalan terbaik dalam pendidikan kanak-kanak awal. Redzan percaya bahawa pendidik tidak seharusnya berhenti belajar dan bahawa sentiasa mengikuti perkembangan terkini dalam penyelidikan, teknik, dan teknologi adalah penting bagi menyediakan pendidikan yang terbaik kepada pelajar. Penglibatannya dalam aktiviti pembangunan profesional ini bukan sahaja mempertingkatkan pengetahuannya, tetapi juga membolehkan beliau terus berhubung dengan pendidik dan profesional lain dalam bidang tersebut. Redzan amat berminat dengan pendidikan keperluan khas dan cara teknologi pendidikan dapat menyokong kanak-kanak dengan kecacatan. Beliau sering berkongsi ilmu yang diperolehnya daripada acara-acara ini dengan pelajarnya, menggalakkan mereka untuk turut mengejar peluang pembelajaran dan pertumbuhan.
Redzan bukan sahaja seorang pensyarah, tetapi juga seorang mentor kepada ramai pelajarnya. Beliau mengambil minat peribadi terhadap kejayaan mereka dan memberikan bimbingan dalam aspek akademik dan profesional. Beliau sentiasa sedia untuk memberikan sokongan, sama ada dalam membantu pelajar membangunkan kemahiran pengajaran mereka, memberi nasihat mengenai peluang kerjaya, atau memberikan panduan tentang cabaran yang mungkin dihadapi mereka sebagai bakal pendidik. Melalui mentoring, Redzan membantu pelajarnya memperoleh keyakinan terhadap kebolehan mereka dan menggalakkan mereka untuk mengejar minat mereka dalam pendidikan kanak-kanak awal. Beliau membangunkan perasaan profesionalisme, integriti, dan kasih sayang dalam diri pelajarnya, mempersiapkan mereka untuk menjadi pendidik yang mampu memberi impak besar dalam kehidupan kanak-kanak yang mereka ajar.
Kerjaya Muhamad Redzan mencerminkan semangat yang mendalam untuk pendidikan kanak-kanak awal dan komitmennya yang kuat untuk menyokong perkembangan kanak-kanak, terutamanya yang mempunyai keperluan khas. Dari pengalaman latihannya di Al-Kauthar Eduqids hingga peranannya sebagai Guru Intervensi di Excel Qhalif dan sekarang sebagai pensyarah di Goon International College, Redzan telah menunjukkan dedikasi sepanjang hayat untuk memperbaiki amalan pendidikan dan memperjuangkan persekitaran pembelajaran yang inklusif.
Kelulusan akademik, pengalaman praktikal, dan pembangunan profesional berterusan menjadikan Redzan seorang pendidik yang sangat berkesan. Kemampuan beliau untuk menggabungkan teori dengan amalan, komitmennya terhadap mentoring, dan sokongannya terhadap pendidikan keperluan khas telah menjadikannya figura yang dihormati dan berpengaruh dalam bidang pendidikan kanak-kanak awal. Seiring beliau terus memberi inspirasi dan mendidik generasi pendidik yang akan datang, sumbangannya pasti akan meninggalkan kesan yang berkekalan dalam bidang ini.
No Telefon. (Pejabat) |
+603 - 2303 1981 |
No Permit Mengajar. |
Dalam proses |
Jawatan Akademik |
Pensyarah Pendidikan Awal Kanak-Kanak |
Kelayakan Akademik |
|
Tanggungjawab Akademik Semasa |
Mengajar |
Bidang berkaitan |
Pendidikan Awal Kanak-Kanak |
Subjek |
|
Pencapaian |
|
Latihan |
Latihan industry sebagaia Interversionist Teacher di Al-Kauthar Eduqids Wangsa Maju Kuala Lumpur |
Community Services |
Vice President for Program Kempen Derma Darah Bersama University |
Level 3, Bangunan Cahaya Suria, Kuala Lumpur City Centre, 50050 Kuala Lumpur, Federal Territory of Kuala Lumpur
03-2303 1981
N/A
https://www.goon.edu.my/